Per rafforzare il dialogo con i giovani, le vere voci del futuro sostenibile, noi di Altromercato siamo capofila del progetto europeo YPSE, Young People for Sustainable Economy, il cui obiettivo è coinvolgere giovani under 30 di 4 continenti per renderli protagonisti nell’individuare idee e contenuti utili per rinnovare missione, pratica e comunicazione del Commercio Equo e Solidale.

Perché è nato questo progetto?

Che impatti intende generare?

Come funziona?

Come si sviluppa?

Quali sono le tappe principali del progetto?

Il progetto YPSE nasce con diversi obiettivi:

  • sostenere motivazione e competenza dei giovani coinvolti nel Commercio Equo e Solidale
  • produrre idee e strumenti utili a comunicare meglio con i giovani, e coinvolgerli nel Commercio Equo e Solidale
  • stimolare innovazione nei partner YPSE e nel Commercio Equo e Solidale

L’impatto atteso dal progetto YPSE è:

  • per i Giovani coinvolti:
    incoraggiarne impegno, consapevolezza e spirito imprenditoriale, attraverso il miglioramento delle competenze, del pensiero critico e dell’approfondimento dei valori del Commercio Equo e Solidale
  • per le Organizzazioni partecipanti:
    definire nuovi obiettivi e piani di lavoro, attraverso una migliore comprensione delle tendenze e delle aspettative delle nuove generazioni, e più efficaci comunicazioni ed attività ad esse rivolte
  • per il Commercio Equo e Solidale in generale, ed altre organizzazioni partner:
    divulgare i risultati di YPSE nelle reti dei partner: WFTO nelle sue articolazioni continentali e nazionali, Equo Garantito in Italia, produttori in Perù, Kenya, Tailandia, e relativi partner locali.

Il progetto YPSE si sviluppa attraverso il coinvolgimento, da parte dei partner YPSE, di gruppi di giovani (circa 200 under30) interessati al Commercio Equo e Solidale o all’Economia Sostenibile, stimolandoli a riflettere sul ruolo del Commercio Equo e, di conseguenza, a proporre linguaggi, attività e percorsi di cambiamento che partano dalla conoscenza e dalle aspettative dei giovani, per attrarli verso il Commercio Equo e Solidale ed il Consumo Responsabile.

Iniziato il 1 Ottobre 2021 e della durata di 2 anni, YPSE è un progetto fortemente innovativo, dato che è la prima volta che numerosi giovani di provenienza molto diversa, in contatto con importatori e produttori Fair Trade, viene coinvolto in un percorso lungo e strutturato, per indagare i limiti attuali del Commercio Equo, fare proposte “da pari a pari” per attrarre i giovani al Fair Trade ed all’Economia Sostenibile, e tradurli in 3 prodotti finali:

• linee guida sul coinvolgimento dei giovani nel Commercio Equo, destinate alle organizzazioni del settore;
• un “manuale” digitale, per coinvolgere i giovani sui temi del Consumo Responsabile;
• un video dedicato al Consumo Responsabile ed all’Economia Sostenibile, sempre rivolto ai giovani.

Il contenuto dei 3 prodotti è costituito al 100% dalle loro riflessioni, proposte, lavoro.

L’attività centrale di questo percorso è stata costituita dalle riflessioni e proposte emerse dai 4 gruppi nazionali di giovani attivati dai partner YPSE, e dai 4 incontri internazionali, svoltisi in Kenya, Perù, Italia, Tailandia, per complessive 16 giornate di formazione (oltre a numerosi altri incontri col Fair Trade ed altre organizzazioni locali, ed a ulteriori scambi tra un incontro e l’altro), ai quali hanno partecipato complessivamente una ottantina di giovani. I risultati di ogni incontro sono stati condivisi tra tutti i giovani coinvolti dal progetto, alimentando il lavoro dell’incontro successivo.

Le prime due fasi del progetto YPSE sono state dedicate alla comprensione del problema Commercio Equo vs Giovani attraverso 2 passaggi, realizzati in ogni nazione di residenza dei partner: nel primo i giovani coinvolti hanno definito la loro visione del Fair Trade, e della scarsa attrattiva che esercita verso le nuove generazioni; nel secondo si è realizzata una ricerca sulla percezione del Fair Trade da parte dei giovani di quella nazione.

Nel primo incontro internazionale i giovani provenienti dai 4 partner YPSE hanno presentato i propri risultati e dal successivo confronto – finalizzato a far emergere gli aspetti principali e comuni – è emersa la “Mappa dei problemi“, cioè una lista ragionata dei problemi che causano la scarsa partecipazione dei giovani al mondo del Commercio Equo e su cui esse possono agire.

Questa mappa è stata suddivisa in 3 aree principali: Comunicazione, Attività, Organizzazione interna.

Queste le tappe principali dello svolgimento del progetto:

  1. Ricerca dei giovani da introdurre in YPSE, e loro coinvolgimento rispetto all’analisi del problema Fair Trade vs Giovani e sugli obiettivi da raggiungere (Dicembre ’21-Marzo ’22)
  2. Svolgimento di una ricerca in ogni nazione di residenza dei partner sulla percezione del Fair Trade da parte dei giovani di quella nazione (Gennaio-Marzo 2022)
  3. Scelta del gruppo dei giovani (16 per l’Italia) da coinvolgere negli incontri internazionali, e loro formazione rispetto ai prodotti finali da realizzare (Aprile-Maggio 2022)
  4. Kenya (Luglio 2022): I° incontro internazionale dei giovani; obiettivo: definire le ragioni per le quali il Fair Trade fatica a coinvolgere i giovani
  5. Perù (Settembre 2022): II° incontro internazionale dei giovani; obiettivo: definire l’indice dei contenuti delle Linee Guida e del Manuale Digitale
  6. Italia (Novembre 2022): III° incontro internazionale dei giovani; obiettivo: definire i contenuti delle Linee Guida e del Manuale digitale, ed i criteri di riferimento per la realizzazione del Video
  7. Tailandia (Febbraio 2023): IV° incontro internazionale dei giovani; obiettivo: dettagliare i contenuti di Linee Guida e Manuale Digitale, e definire lo storyboard del Video
  8. Condivisione tra i giovani coinvolti ed i partner YPSE dei criteri realizzativi, dei contenuti e del piano di lavoro per la realizzazione dei 3 prodotti YPSE (Marzo 2023)
  9. Aprile-Luglio 2023: produzione dei 3 prodotti YPSE
  10. Settembre 2023: loro presentazione e diffusione.

La percezione dei “Giovani YPSE” rispetto al Commercio Equo

Le 3 immagini di seguito rappresentano una sintesi del punto di vista sul Fair Trade dei giovani coinvolti nel progetto

Nell’area marrone gli aspetti percepiti dai giovani come positivi, in quella azzurra quelli problematici.

Cause della percezione negativa del Fair Trade.

Altre cause della percezione negativa del Fair Trade.

Proposte e prodotti finali

Scopo del progetto YPSE è suggerire alle Organizzazioni di Commercio Equo attività e modi di comunicare con i giovani che possano metterle meglio in contatto con le giovani generazioni, rendendosi più visibili ai loro occhi e meglio equipaggiate a coinvolgerli nel Fair Trade sia come volontari, che come possibili consumatori e ambasciatori dei valori del Commercio Equo.

Prossimamente verranno pubblicati i risultati di questo lavoro collettivo per il futuro del Fair Trade:

  • un opuscolo destinato alle organizzazioni equosolidali con alcune linee guida per promuovere il Fair Trade tra i giovani;
  • una landing page interattiva per promuovere il consumo responsabile e l’economia sostenibile tra i giovani, coinvolgendoli attraverso un quiz sulle loro abitudini di consumo;
  • un video che racconterà quanta differenza può fare una scelta di consumo più etica e sostenibile nella vita di tante persone e che avrà come protagonisti gli stessi giovani partecipanti al progetto, impegnati in un’azione sostenibile che valorizza le realtà locali nel rispetto dell’ambiente e delle persone.

Le linee guida in particolare presentano proposte concrete – 100% prodotte dai giovani coinvolti nel progetto YPSE – divise in LINGUAGGIO (suggerimenti per una comunicazione più efficace con i giovani, sia per quanto riguarda i contenuti [cosa comunicare], linguaggi [come comunicare], e mezzi di comunicazione [come disseminare messaggi]) e ATTIVITÀ (suggerimenti per la creazione, conduzione e promozione di eventi dedicati ai giovani, che siano in grado sia di coinvolgere che di informare sul Commercio Equo).

Le Linee Guida includono anche una Appendice con links a progetti, documenti e informazioni aggiuntive riguardo il rapporto tra Fair Trade, giovani e volontariato.

Una piccola storia che si svolge nei 4 continenti, creata dai giovani per affrontare un grande tema: diffondere tra i loro coetanei il Consumo Responsabile e l’Economia Sostenibile, per un futuro migliore per tutti!

Un Manuale Digitale per coinvolgere i Giovani sul Consumo Responsabile ed attivarsi contro la Crisi Climatica ed un futuro migliore, realizzato dai Giovani del Progetto YPSE-Young People for Sustainable Economy.

Dai Giovani per i Giovani: la prima Guida che indica alle organizzazioni di Commercio Equo riflessioni e proposte per coinvolgere i giovani nel Fair Trade, 100% scritta da ragazzi di Italia, Kenya, Perù, Tailandia!

(ENGLISH VERSION)

Young People for Sustainable Economy: young people can innovate Fair Trade

To strengthen the dialogue with young people, the true voices of a sustainable future, Altromercato has become the leader of the European project YPSE, Young People for Sustainable Economy, whose goal is to involve young people under 30 from 4 continents to make them protagonists in identifying ideas and useful content to renew the mission, practice and communication of Fair Trade.

What's the aim of the YPSE project?

What impact does it intend to create?

How does the project work?

How is the project structured?

What are the main stages of the project?

The YPSE project goals are:

  • to support motivations and competences of Young People involved in Fair Trade
  • to produce ideas and tools to better communicate with YP, and involve them in FT
  • to stimulate innovation in YPSE partners and FT actors.

The expected YPSE impact is:

– for the young people involved:
encourage commitment, awareness and entrepreneurial spirit by improving skills, critical thinking and deepening the FT values

– for participating organizations:
define new goals and work plans, through a better understanding of new generation’s trends and expectations, and more effective communications and activities addressed to them

– for FT in general, and other partner organizations:
disseminate the YPSE results in the partners networks: WFTO at world level, Equo Garantito in Italy, producers in Peru, Kenya, Thailand, and their national networks and local partners.

The YPSE project develops through the involvement, by the YPSE partners, of groups of young people (about 200 persons under age of 30) interested in FT or Sustainable Economy, stimulating them to reflect on the role of FT and, consequently, to propose languages, activities and paths of change that stem from their knowledge and expectations, in order to engage more YP in FT and Responsible Consumption.

Started on 1st October 2021 and lasting 2 years, YPSE is a highly innovative project, as it brings together for the first time many YP with different backgrounds, together with FT’s importers and producers, in a long and structured path where they are all involved in the investigation of FT’s current limitsmaking “peer-to-peer” proposals to attract YP, and translating them into 3 final products:

  • Guidelines, for FT Organizations
  • digital “Handbook”, hosted on the YPSE partners’ website, to involve YP in issues of Responsible Consumption
  • Video dedicated to attract YP to Responsible Consumption and Sustainable Economy

The content of the 3 products is made up 100% of their reflections, proposals and work.

Focus of the project’s unfolding were the considerations and suggestions emerged from the 4 national groups of YP activated by the YPSE partners, and from the 4 international meetings, held in Kenya, Peru, Italy, Thailand (in addition to numerous other meetings with FT and other local organizations, and exchanges between meetings), in which a total of around 80 YP participated. The results of each meeting were shared among all the YP involved in the project, feeding the work of the next meeting.

The first two phases of the YPSE project were dedicated to understanding the FT vs Youth problem, through 2 steps, carried out in each country of residence of the partners: in the first, the YP involved outlined  their own vision of FT and of the reasons why it lacks  attractiveness towards new generations; in the second, a survey was devised and circulated on the perception of FT by YP of that nation.

In the first international meeting, the YP from the 4 YPSE partners presented their results and compared them in order to highlight the main and common aspects: what emerged is the PROBLEMS’ MAP, which is the list of factors on which FT organizations can act to bring YP closer to FT, divided in 3 Areas, which are: COMMUNICATION, ACTIVITIES, INTERNAL-ORGANIZATIONAL.

These are the main YPSE project’s stages:

1. Research of YP to be introduced in YPSE, and their involvement in the analysis of the problem “FT vs Youth”, and the objectives to be achieved (December ’21-March ’22)
2. Conducting a Survey in each country of residence of partners, about the perception of FT by YP of that nation (January-March 2022)
3. Choice of the group of YP (16 for Italy) to be involved in international meetings, and their training with respect to the final products to be realized (April-May 2022)
4. Kenya (July 2022): the I° International Youth Meeting; goal: defining the reasons why FT struggles to involve YP
5. Peru (September 2022): II° international Youth Meeting; goal: defining the contents of the Index of the Guidelines and Digital Handbook
6. Italy (November 2022): III° international Youth Meeting; goal: defining the contents of the Guidelines and the Digital Manual, and the reference criteria for the realization of the Video
7. Thailand (February 2023): IV° international Youth Meeting; goal: deailing the contents of Guidelines and Digital Manual, and defining the Video’s storyboard
8. Sharing the criteria, contents and work plan for the realization of the 3 YPSE products, among the YP involved and the YPSE partners of (March 2023)
9. April-July 2023: realization of the 3 YPSE products
10. September 2023: product presentation and dissemination.

The perception of “young YPSE” with respect to fair trade

The following 3 figures presents the synthesis of the point of view about FT made by YP involved in the project.

In the brown area the FT aspects perceived by FT staff and operators; in the blue area the YP/Customers perception.

Causes of the negative perception of FT.

Other causes of the negative perception of FT.

The proposals and the final YPSE products

The YPSE project aim to suggest to FT organizations ways of communication and activities that can put them in better contact with YP, make them more visible to them, and better able to involve them in FT both as volunteers, possible consumers, and ambassadors of its values.

The results of the collective work for the future of Fair Trade will be published soon:

  • a brochure intended for fair trade organizations with some guidelines for promoting Fair Trade among young people;
  • an interactive landing page to promote responsible consumption and sustainable economy among young people, involving them through a quiz on their consumption habits;
  • a video that will tell how much difference a more ethical and sustainable consumption choice can make in the lives of many people and that will feature the young participants in the project as protagonists, engaged in sustainable action that enhances local realities while respecting the environment and of people.

Particularly the guidelines present concrete proposals – 100% coming from Young People participating to the YPSE project – about LANGUAGE (suggestions for a more effective communication with YP, both in terms of contents [what to communicate], language [how to communicate] and means [how to disseminate/spread a message]) and THE ACTIVITIES (suggestions for the creation, leading and promotion of events for YP, having both an engaging and informative feature).

The guidelines include also an Appendix section, with links to additional projects, documents and information related to the relation between Fair Trade, Young People and Volunteers.

YOU ARE THE CHANGE! A small story that takes place in the 4 continents, created by Young People to address a great theme: spreading among their peers the Responsible Consumption and the Sustainable Economy, for a better future for all!

A Digital Handbook to involve Young People on Responsible Consumption and Action against the Climate Crisis and for a sustainable future, realized by the Young People that participated in the “YPSE-Young People for Sustainable Economy” Project

From Youth for Youth: the first Guide dedicated to Fair Trade organizations to present them reflections and proposals to be more attractive toward Young People, 100% written by Poung People from Italy, Kenya, Peru, Thailand!

The European Commission support for the production of the YPSE publications and documents does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. Project Code: 618632-EPP-1-2020-1-IT-EPPKA2-CBY-ACPALA”.